Remek dela: Talking Heads - Remain In Light

08. jul 2009.

 
 

Centralno mesto pijedestala pripada njihovom najkompleksnijem (logično, najslabije prodavanom) albumu, kojem je čak i magazin The Rolling Stone odao ne malu počast, rangirajući ga među najznačajnija četiri tokom osamdesetih godina: »Remain in Light«.

Piše: Željko Jovanović

 
 

Zahvaljujući mnogim činjenicama koje se tiču odnosa Srbije prema ostatku sveta, potrebama stanovništva ali i odnosa prema telekomunikacijama (vratiću se na ovo kasnije), tek odnedavno moje uši i vijuge uživaju u remasterizovanim snimcima Talking Heads i bonus pesmama, objavljenih pre više od dve godine. Centralno mesto pijedestala pripada njihovom najkompleksnijem (logično, najslabije prodavanom) albumu, kojem je čak i magazin The Rolling Stone odao ne malu počast, rangirajući ga među najznačajnija četiri tokom osamdesetih godina: »Remain in Light«.

»Oni su imali gomilu dobrih zapisa, bez vokala i nisu znali šta sa njima da rade... Oni, zapravo, nisu znali šta im se tu dešava« izjavio je kasnije Adrian Belev (Belew), fenomenalni gitarista čiji su prsti otisnuti u Bouvijevoj trilogiji "Low-Heroes-Lodger" (kao i prsti Brajena Ina (Eno), koji će biti jedan od junaka i ove priče). Kako se dogodilo da ekipa koja je prethodno realizovala tri dobro prihvaćena albuma, prepuna revolucionarnih rešenja (naročito na »Fear of Music«) »ne zna šta im se dešava«?
Godinu dana pre početka rada na ovom albumu, Brajen Ino i Dejvid Birn (Byrne) počeli su rad na albumu koji je, eto istorije, takođe promenio mnoga shvatanja u osamdesetim: pristupivši snimanju albuma »My Life in the Bush of Ghosts« kao »praznoj tabli«, bez jasnog koncepta, melodija i ritmova, koristeći snimke dugotalasnih radio programa (od evanglističkih propovednika do mujezina i natrag) kreirali »zvučnu sliku«, slojeve ritma i muzike koja je nastajala ili slučajno ili kao refleksija na ono što se »našlo na traci«, dakle snimili su seriju neplaniranih incidenata, koji su, sticajem okolnosti, javnosti postali dostupni tek posle objave »Remain in Light«, što je učinilo da je publika potpuno nespremna u svom neznanju.

Birn je posle izjavio: »U to vreme sam bio veoma zaokupljen idejom o jednoj gomili ljudi koja zajednički nešto radi.« Okupivši vanserijsku grupu muzičara, predvođenu spominjanim Belevom, Basta Džonsom, Nonom Hendriks (na spisku će se naći i Robert Palmer – na udaraljkama!) i prepustivši se Inoovoj palici, bend je ostavio Arijadnin konac na ulazu u studio i ušao u hrabru avanturu.

Rezultati su fascinantni i danas - dvadeset devet godina nakon objavljivanja! Uvodni taktovi "Born Under Punches (The Heat Goes On)", potpuno iščašene Kraftwerk-Can-afro-funk stvari u kojoj se možda prvi put u istoriji jedan beli pop bend usudio da na sred pesme usporava traku, prelivenim horskim "All I want is to breathe, won't you breath with me ?", predstavljali su samo uvod u višeglasnu orgiju i sinusoidne ritmove pesama "The Great Curve" i "Crosseyed and Painless", prepune feedbackova, horskog nadmetanja i nemogućih zvučnih zvrkova za koje je zaslužan kompletan bend. Dejvid u potpunom sjaju - "Sometimes the world has a lot of questions/Seems like the world knows nothing at all/The world is near but it's out of reach/Some People touch it... but they can't hold on..." - pevao je gotovo zaglušen ritmovima koji su se slagali jedan preko drugog, ritmovima koji su nastajali slučajno, nasnimavanjima, muzikom koja je nastajala kao reakcija - na muziku – i sve to kao uvod u ultimativni hit osamdesetih godina - "Once In a Lifetime", kao končani dokaz da se iz opšteg, kontrolisanog haosa može stvoriti i remek delo pop strukture. Uzgred, Birn je kasnije i sam otkrio da je pesma nastala na osnovu rifa koji se u pesmi gotovo i ne čuje, osim kao "baram-ba-ba" dva Brajana u pozadini, podvučenih basom. To se SADA, u remasterizovanoj verziji itekako čuje.

"B" strana albuma (dok je bio na ploči, sad ta podela više ne radi) albuma predstavlja svakako najzanimljivije konceptualno putovanje TH u njihovom kompletnom opusu. Sporija, izmuljanih klavijatura ali opet nepodonošljivo zaraznog ritma, "Houses In Motion" podseća na ceremoniju u sumraku Nju Orleansa. "Seen And Non Seen" sadrži jedan od najboljih tekstova koje je Birn ikada napisao, dok su "Listening Wind" i "The Overload" (posveta Joy Division, indirektna) verovatno najdraže »lično mesto« mnogih obožavalaca benda i konačni adagio novom talasu.

Talking Heads
, rodonačelnici, jedan od ortodoksnih CBGB bendova, jednostavno su prešli granicu i povratka više nije bilo, što se i pokazalo narednim albumima, ali i promenom koju je cela scena proživela u naredne dve godine. TH nastavljaju dalje oslobođajući se ljušture kroz »Stop Making Sense« i »Speaking in Tongues«, definišući savršeni pametni pop na »Little Creatures«, koji ih je lansirao u orbitu u kojoj su postali zvezde vidljive svima. Ovaj album je, konačno, sadržao i seme razdora u bendu. Na omotu su, kao autori, potpisani samo Ino i Birn, dok su Tina Vejmut, Džeri Harison i Kris Franc ostali potpisani samo kao članovi benda. Kasnije, Birn je krivicu za ovo svaljivao na sebe, dok je Tina Vejmut izjavila da se Ino i Birn "oblače isto" i ponašaju "kao dva četrnaestogodišnjaka, koji pokušavaju da fasciniraju jedan drugoga".

Outtakes, odnosno prateći snimci objavljeni u okviru remasterizovanog paketa samo dokazuju stepen kreativnog rasula koje je očigledno vladalo u studiju tih nedelja. Snimci »Fela's Riff«, »Unison«, »Double Groove« i »Right Start«, ne samo što otkrivaju zametke finalnih verzija, već i nagoveštavaju razna blaga, slučajno nastala, slučajno »izgubljena u remiksu«.

Obećano, vraćam se na problem odnosa Srbije prema potrebama građana, ali i telekomunikacijama: kada bi se integralni set od 8 DVD-ova Talking Headsa, koji podrazumeva i remasterizovani »Remain in light« pojavio u prodavnicama Beograda, bez razmišljanja bih platio njegovu realnu (Amazon.com) cenu i ne bih se petljao sa piraterijom, zlim virusima i Piratima s Torrenta i ostalima - ne bih li došao do ovih snimaka. Kupio bih ga i preko Mreže, kad bi država ukinula sumanuti porez.
Na kraju krajeva,ko zna možda se baš remasterizovana pomenuta izdanja nadju u prodaji 08. jula 2009. u okviru turneje "Songs Of David Byrne And Brian Eno" u Sava Centru na Summertime Festivalu 2009.?!
Bilo kako bilo,dođite da uživamo zajedno !


NAPOMENA -
»Remain in Light« objavljen je 08. oktobra 1980. za Sire Records, a 2006. je remasterizovan za Warner Music Group . Omot albuma kreativno je delo Tibora Kalmana.

 

 
 

iz mog ugla

Kultno mesto osamdesetih
Knjižara u Cetinskoj

Željko Jovanović
07. 07. 2009.

Premijere
Anđeli i demoni

Željko Jovanović
11. 06. 2009.

SMV Group
Bože, stvarno se događa!

Zoran Ingilizov
01. 06. 2009.

Amy Winehouse
Jahačica Na Oštric
i
Bojan Mušćet
25. 04. 2009.

Eric Clapton
Iz Mog Ugla

Bojan Mušćet
25. 04. 2009.

Ken Stringfellow
Iz Mog Ugla

Slobodan Vlaketić
25. 04. 2009.

Mirov Blog
Ključni Dan

Miro Tešević
25. 04. 2009.

Odabrana Kronologija
Riječkog Novog Vala

Bojan Mušćet
25. 04. 2009.

Ploča Se Ponovo Okreće
Vinili

Bojan Mušćet
25. 04. 2009.

 

koncerti

David Byrne
"Songs Of David Byrne And Brian Eno"
Sreda 08. jul 2009.
Sava Centar

Glavni deo repertoara čine pesme iz, može se reći, najkreativnije faze grupe Talking Heads, od 1978 do 1982, na kojima je kao producent, inženjer zvuka i muzičar učestvovao Brian Eno, a to su studijski albumi More Songs About Buildings and Food (1978), Fear of Music (1979), Remain in Light (1980) kao i živi album The Name of This Band Is Talking Heads (1982)


Nebojša Mićković